វប្បធម៌ទូទៅ - [២]
ប្រឡងជ្រើសរើសសិស្សពូកែទូទាំងប្រទេស
សម័យប្រឡងៈ ០៦ ឧសភា ២០០៨
- ក្នុងសង្គមខ្មែរបុរាណដែលមិនទាន់មានសាលារៀនចំណេះទូទៅ តើដូនតាយើងអប់រំកូនតាមរបៀបណាខ្លះ? ចូររៀបរាប់ពន្យល់។
- តើវត្តអារាមពុទ្ធសាសនាមានមុខនាទីចំពោះការអភិវឌ្ឍសហគមន៍ដូចម្តេចខ្លះ?
- ដើម្បីធ្វើឲ្យបរិស្ថានសាលារៀនបានល្អ តើយើងគប្បីធ្វើយ៉ាងដូចម្តេចខ្លះ?
- ក. សង្គមខ្មែររបុរាណមានប្រពៃណីអប់រំកូនប្រុសតាមរយៈការបួសរៀន៖ ក្មេងប្រុសដឹងក្តីត្រូវបានបញ្ជូនឲ្យទៅបម្រើព្រះសង្ឃ ឬក្មេងប្រុសពេញវ័យត្រូវបានបញ្ជូនឲ្យទៅរៀនធម៌បួស, ស្របពេលបម្រើព្រះសង្ឃក្មេងប្រុសៗត្រូវបានព្រះសង្ឃ បង្រៀន អក្សរ លេខនព្វន្ត និងបង្រៀនសូត្រធម៌ផងដែរ។ ចំពោះក្មេងប្រុសពេញវ័យត្រូវរៀនធម៌ផង បួសផង និងរៀនអក្សរលេខនព្វន្តផង, ផ្អែកលើគំនិត "បួសដើម្បីសងគុណមារាបិតាទាំងក្មេងប្រុសតូចៗដែលនៅបម្រើព្រះសង្ឃ ទាំងក្មេងប្រុសពេញវ័យ ដល់ដំណាក់កាលមួយកំណត់ត្រូវសងផ្នួសដែលមានរយៈពេលយ៉ាងតិចមួយវស្សាដែរ , ការបួសរៀន គឺជាការទទួលអប់រំផ្លូវចិត្តអប់រំអារម្មណ៍មួយដ៏មានប្រសិទ្ធិភាពដែលសង្គមខ្មែរបុរាណទទួលស្គាល់ទូទៅ ចំណេះ ជំនាញ ការអប់រំសុខភាព , ក្មេងប្រុសដែលធ្លាប់បួសរៀនជាទូទៅតែងមានឧត្តមគតិ មានវិចារណញាណ ចេះគ្រប់គ្រងខ្លួនឯង និងគ្រប់គ្រងគ្រួសារបានល្អ ហើយមានអ្នកខ្លះបានក្លាយខ្លួនជាកវីនិពន្ធ និងក្លាយទៅជាអ្នកដឹកនាំប្រទេសជាតិទៀតផង។ ខ. សង្គមខ្មែរបុរាណមានប្រពៃណីអប់រំកូនស្រីតាមរយៈការចូលម្លប់៖ ពេលក្មេងស្រីដែលចាប់ផ្តើមគ្រប់ការ ត្រូវបានម្តាយឪពុកប្រារព្ធពិធីចូលម្លប់ , ផ្អែកលើផ្នត់គំនិត "ចូលម្លប់ដើម្បីសងគុណមាតាបិតា" ការចូលម្លប់គឺជាកាតព្វកិច្ចរបស់កូនស្រីដែលអាចមានថេរវេលា៣ខែ ដល់៦ខែ អាស្រ័យលើស្ថានភាពគ្រួសារ , ពេលចូលម្លប់កូនស្រីបានរៀនអក្សរ លេខនព្វន្ត ច្បាប់ផ្សេងៗពីម្តាយ ម្តាយធំ ម្តាយមីង បងស្រីជាដើម , រៀនរៀបចំខ្លួនធ្វើជាមេផ្ទះក្រមសីលធម៌ ជាភរិយាល្អការមើលការខុសត្រូវក្នុងគ្រួសារ ការរៀបចំទុកដាក់ទ្រព្យសម្បត្តិ...។ រៀនវិជ្ជាជីវៈដាំស្ល ដេរប៉ាក់ ត្បាយរវៃ...។
- មុខនាទីពីអតីតកាល និងបច្ចុប្បន្នកាលរបស់វត្តអារាមពុទ្ធសាសនាចំពោះការអភិវឌ្ឍសហគមន៍មានជាអាទិ៍គឺវត្តអារាម៖ វត្តអារាមជាកន្លែងប្រៀនប្រដៅជនប្រុសស្រី, ជាកន្លែងបណ្តុះបណ្តាល និងបំពេញវិជ្ជារបស់ព្រះសង្ឃ និងអាចារ្យ, ជាកន្លែងព្យាបាលរោគតាមបែបបុរាណរបស់អ្នកស្រុក, ជាកន្លែងសក្តិសិទ្ធិ, ជាទីសក្ការៈបូជា, ជាមណ្ឌលសិក្សា និងវប្បធម៌, ជាកន្លែងជួយសង្រ្គោះអ្នកស្រុក កុមារកំព្រា កុមារក្រីក្រ ចាស់ជរាគ្មានទីពឹង, ជាមណ្ឌលព្យាបាលជម្ងឺផ្លូវចិត្ត អភិវឌ្ឍផ្លូវចិត្ត ឬសមាធិ, ជាសាលារៀនសម្រាប់កុមារ (ចំណេះដឹង សីលធម៌...), ជាឧទ្យានដ៏ជាទីមនោរម្យជារមណីយដ្ឋានជាកន្លែងសន្តិភាព, ជាកន្លែងធ្វើបុណ្យទាន ប្រមូលផ្គុំសាមគ្គីភាព និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការ, ជាកន្លែងរក្សាមរតកវប្បធម៌ជាតិ (សីលធម៌ ទំនៀមទំលាប់ ប្រពៃណី...), ជាប្រភពនៃការកសាងហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ (ផ្លូវ ប្រឡាយ ទំនប់ ស្ពាន សាលារៀន មន្ទីរពេទ្យ...), ជាកន្លែងរកយុត្តិធម៌ជូនអ្នកស្រុកក្រៅប្រព័ន្ធតុលាការ, ជាកន្លែងអប់រំសុខភាព និងអនាម័យដោយផ្ទាល់, ជាកន្លែងបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ (ជាងឈើ ជាងសំណង់ សិល្បករ...)។
- ចំពោះបរិស្ថានធម្មជាតិ៖ សំអាតទីធ្លាសាលារៀន និងបន្ទប់រៀនជាប្រចាំ, តុបតែងលំអបន្ទប់រៀន, មិនមើលបំណាំគ្នា ក្នុងការធ្វើអនាម័យសាលារៀន, មិនចោលសំរាម ឬកាកសំណល់ពាសវាលពាសកាល ត្រូវចោលក្នុងធុងសំរាម, សំរាមត្រូវដុតចោល ហើយយកផេះទៅធ្វើជី, ដាំដើមឈើយកម្លប់ ធ្វើស៊ុម ស្រោចទឹកដាក់ជីធម្មជាតិ, ធ្វើសួនផ្កាលំអតាមមុខថ្នាក់ មុខទីចាត់ការ ជុំវិញដងទង់ជាតិ តាមដងផ្លូវចូលសាលារៀន, ធ្វើសួនជីវៈចម្រុះ, មានប្រព័ន្ធចែកចាយ ទឹក និងលូបង្ហូរទឹក, មានបង្គន់អនាម័យគ្រប់គ្រាន់, មានរបងព័ទ្ធជុំវិញ និងខ្លោងទ្វារ ពាក្យស្លោកអប់រំផ្សេងៗ, រៀបចំកន្លែងដាក់ម៉ូតូ និងលក់ចំណី មានអនាម័យ និងរបៀប រៀបរយ, មានក្តារខៀនជូនព័ត៌មាន, មានទីលានកីឡា, មានទីលានកីឡា, មានស្លាកឈ្មោះបន្ទប់រៀន, ថែរក្សាទ្រព្យសម្បត្តិរួម។ ចំពោះបរិស្ថានសង្គម វប្បធម៌៖ គោរពបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងសាលារៀន ស្លៀកពាក់ឯកសណ្ឋាន មិនស្លៀកពាក់ឆើតឆាយ, មានសីលធម៌រស់នៅល្អ ចេះគោរពគ្នាទៅវិញទៅ មកចេះជួយគ្នាទៅវិញទៅមក, មិនភ្លើតភ្លើន មិនស្រើបស្រាល មិនច្រងេងច្រងាង, រក្សាវប្បធម៌ប្រពៃណី ទំនៀមទំលាប់ល្អរបស់ខ្មែរ, ទប់ស្កាត់វប្បធម៌បរទេសពាលា (ក្រុមក្មេងស្ទាវ ក្រុមគ្រឿងញៀន...), ចេះគួរសម សំពះ គោរពគ្រូ និងចាស់ទុំ, ចេះរាប់អានគ្នា មានសាមគ្គីល្អ មិនរើសអើង និងចេះសហការគ្នាធ្វើការជាក្រុម។
Comments
Post a Comment